Közepes, hét évesek és idősebbek, ceruzákra, papírra lesz szükség, 30 perc
A játékhoz legalább hat játékosra van szükség. Adj minden gyereknek egy darab papírt, hogy írja rá titokban egy, a környéken honos állat vagy növény nevét, amivé szívesen változna. A gyerekek a tornaórához hasonló módon gúlát fognak alkotni; de ezt csak akkor áruld el, ha már összeszedted a papírokat. Egyszerűsíthetünk és tágíthatjuk a korosztályt, ha előkészített képes lapokkal készülünk.
Most kezdődik a mulatság: „Honnan származik a Földre jutó energia? …A Napból. … remek! Az élet mely formája hasznosítja elsőként ezt az energiát? A növények. Helyes. Most piramist fogunk építeni. „
Néhány kétségbeesett nyögés hallatszik — a növénynevet felíró gyerekek rádöbbentek, mi vár rájuk…
„A növények kerülnek legalulra, hiszen minden állat élete rajtuk áll: táplálékukat közvetlen vagy közvetett formában mind a növényekből szerzik. Minden „növény” térdeljen le, egymás mellé, egy sorba. Most felolvasom a papírokról az állatneveket. Mondjátok meg mindegyikről, hogy növényevők vagy húsevők-e. A „növényevők” álljanak fel egy sorban a „növények” mögött, a húsevők egy második sorban őmögöttük.
Szinte mindig több gyerek áll a hátsó sorokban: mennyivel izgalmasabb egy puma vagy egy medve a pitypangnál vagy a pézsmapocoknál! A szerénység, sajnos, ritkán mozgatja meg a fantáziát. Nehéz olyan piramist építeni, amelynek az alja keskenyebb, mint a teteje… néhány ragadozónak tehát le kell mondania büszke helyzetéről. Biztasd a gyerekeket, hogy igyekezzenek olyan piramist kialakítani, melybe minden tagnak megfelelő helye van. A nagyobb gyerekek pl. átváltoztatnak növényekké, ha van hozzá kedvük. Nyilvánvaló, hogy minél magasabbra megyünk a táplálékláncban, annál kevesebb állat „fér ott el”. Mutasd meg a „növények” fontosságát: próbáld meg egyiküket kihúzni!
(Joseph Cornell: Kézenfogva gyerekekkel a természetben. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. 1998.)
További játékok ITT.