1. A közlekedés hulladékcsökkentése III.

Tanuljunk bele a biciklizésbe!  #

Hogyan kezdjük el a közlekedési célú kerékpározást? #

black and white pedestrian lane

fotó: Dimitry B, Unsplash

Fokozatosan! Először ideális időjárásban, védett, kis forgalmú úton próbálgassuk magunkat. Ha itt szerzünk némi gyakorlatot, utána már a forgalmasabb utakon is természetes módon fogunk tekerni! Ha úgy érzed, hogy segíthet, érdemes egy már tapasztaltabb bringással együtt hozzákezdened. Fokozatosan aztán mehetünk egyre többet, egyre ‘rosszabb’ időben, egyre forgalmasabb helyen is. Télen és esőben  is lehet kerékpárral közlekedni, ahogy ezt a „kerékpáros nemzetnek” tartott hollandok és dánok is teszik – de korántsem kötelező! Inkább jó kedvvel bringázz kizárólag szép időben, mint keserűen egész évben! A kerékpározás szabadsága valószínűleg előbb-utóbb úgyis elkap, és egy idő múlva már el sem tudod képzelni magad más közlekedési eszközön.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a KRESZ betartásának fontosságát. Attól, hogy kerékpáron ülünk, a KRESZ még vonatkozik ránk! A leggyakoribb tévhiteket, hibákat →  itt foglaljuk össze [Második réteg 6-ra mutató link], itt pedig ajánlunk néhány, a szabálytalanságokról szóló remek olvasmányt.

Kerékpározz biztonságosan! #

Tévhitek és félelmek #

Sok tévhit és félelem kapcsolódik a városi kerékpározáshoz:

  • veszélyes,
  • egészségtelen,
  • csak jó időben lehetséges,
  • megizzadok és koszos leszek

– ezek többsége tájékoztatlanságból ered, de hamar megtapasztalhatjuk az ellenkezőjüket Olvasd el!

girl, biking, bike

fotó: cuncon, Unsplash

A leggyakoribb félelem, hogy a bringázás veszélyes.  Rögtön leszögezzük, hogy nem a bringázás a veszélyes, hanem az otthonaink közvetlen közelében található, emberi léptékkel túlságosan is gyors motorizált közlekedés.

Vajon miért tekintjük természetesnek, hogy gyermekeinket az autós közlekedés miatt már nem tudjuk kiengedni az utcára, és teljes generációkat kényszerítünk a négy fal közé, jobb esetben néhány túlzsúfolt parkba?

four boy playing ball on green grass

fotó: Robert Collins, Unsplash

A gyerekeknek szabad mozgásra, térre, természetes környezetre volna szükségük a számukra megfelelő fejlődéshez (nem beszélve a felnőttekről, akiknek szintén testi-szellemi szükségletébe tartoznak ezek) – városban élve ezt már nem tudjuk megadni nekik, és ezt annyira megszoktuk, hogy legtöbbünk már nem is látja ennek a helyzetnek az abszurditását. Ahhoz, hogy köztereink biztonságosabbak legyenek, biztonságosabb közlekedési módokra van szükség.

Biztonságosság #

traffic light, bicycle, signal

fotó: WikimediaImages, Pixabay

De mi a helyzet a közlekedési módok biztonságosságával? Természetesen, ahogyan a sétálásnak, autóvezetésnek vagy éppen az otthoni takarításnak is megvannak a maga kockázatai, a kerékpározás rizikóit sem szabad lebecsülni. Mi magunk azonban rengeteget tehetünk azért, hogy ezeket a kockázatokat csökkentsük, és – furcsa módon – elsősorban nem azzal, hogy védőfelszerelést öltünk magunkra. Legfontosabb tanácsainkat  itt gyűjtöttük össze.

Milyen tényezők akadályozzák az emberek többségénél a kerékpározást? #

yellow and black love print

fotó: Nuno Ricardo, Pixabay

cycle route sign on a wooden post

fotó: Gemma Evans, Unsplash

 Ha úgy érzed, nincs megfelelő infrastruktúra, hogy bringázhass, illetve túl közel jönnek az autók, akár az úttesten mész, akár a kerékpársávban.

Azt tudjuk válaszolni: a jól megtervezett, gépjárművektől elválasztott bringás infrastruktúrák kétségkívül a legbiztonságosabb és legkényelmesebb megoldások. Ezek hiányában is lehet azonban biztonsággal és kényelmesen bringázni, csak a megfelelő helyezkedést kell elsajátítani és ismerni kell a KRESZ-t. Napról-napra növekszik a kerékpárforgalmi létesítmények száma országszerte, a bringás útvonaltervezők pedig abban segíthetnek, hogy kisebb forgalmú utakon (esetleg végig bringaúton) juthass el a célhelyedre.

person riding a mountain bike

fotó: Paul Green, Unsplash

 Ha úgy érzed, túl sok az emelkedő, ahol laksz/a munkahelyed van.

Azt tudjuk válaszolni: megfelelő gyakorlati tudással egyáltalán nem megterhelőek a magyarországi emelkedők, még izzadnod sem kellene sokkal többet, mint sík terepen.

woman riding on bicycle on the street

fotó: Clem Onojeghuo, Unsplash

 Ha úgy érzed, Bringával nem tudsz bevásárolni munka után.

Azt tudjuk válaszolni: tapasztalatból mondjuk, nem kell ahhoz teherbringa, hogy be tudjunk vásárolni akár egy 5-6 fős nagycsaládnak is. Csak át kell gondolnunk, hogy mit értünk bevásárlás alatt: az utóbbi évtizedekben hozzáigazítottuk szokásainkat a bevásárlóközpontok és hipermarketek világához, pedig a napi bevásárlással friss, helyi(bb) termékeket tudnánk beszerezni, amivel még a gazdaságot is élénkítjük. Számtalan kutatás igazolja, hogy a bringával érkezők többször, kevesebbet vásárolva összességében többet költenek, mint a havi egy nagybevásárlást megtervező és autóval beszerző emberek. 2 bringás oldaltáskába és egy hátizsákba akár 40 liternyi hely is van, ami 3 bevásárló kosárnyi terméket jelent!

man riding bike

fotó: Raoul Croes, Unsplash

 Ha úgy érzed, túl öreg vagy már ahhoz, hogy bringázz.

Azt tudjuk válaszolni: nem kell fiatalnak, de még fittnek sem lenned ahhoz, hogy elkezdj bringával közlekedni: bringázással napról-napra leszel sportosabb és egészségesebb. Ráadásul bringázni sokkal kevesebb erőkifejtéssel jár, mint ugyanakkora távon sétálni. Ha tehát fáraszt a gyaloglás, pattanj nyeregbe!

person riding bike

fotó: Sarah Zhou, Unsplash

 Ha úgy érzed, túl messze van a munkahelyed ahhoz, hogy bringával járj.

Azt tudjuk válaszolni: hasonlítsd egyszer össze útvonaltervezőkkel (bringára és tömegközlekedésre a fővárosban ott a BKK Futárja), hogy mennyi időbe telne bringával menned. Meg fogsz lepődni. Ráadásul a bringa sokkal kiszámíthatóbb, mint a többi közlekedési mód. Azt is érdemes újraértékelned, hogy a közlekedésben nem csak a gyorsaság lehet szempont, hanem a szabadság, rugalmasság, friss levegő, testmozgás és a környezetvédelem aspektusai is.

a man riding a bicycle

fotó: BOUSBIA KADHEM, Unsplash

 Ha úgy érzed, nincsenek bringás cuccaid.

Azt tudjuk válaszolni: természetesen nem előírás a sportruházat, ha bringára ül az ember. Ellenkezőleg, a legtöbb munkába járós útra semmilyen extra kiegészítőre nem lesz szükséged, tekerhetsz öltönyben, tűsarkúban vagy éppen abban, amiben amúgy is dolgoznál. Eső esetén otthon is hagyhatod a bringát, de pár ezer forintért esőnadrágot és esőkabátot beszerezve szinte az év összes napján bringázhatsz.

Tanuljunk kerékpározni! #

sign, bicycle, decoration

fotó: BriF, Pixabay

Már magabiztosan ülsz a biciklin, de a városban tekerés még egy kicsit riaszt? Akkor a Bebiciklizést neked találták ki: a Magyar Kerékpárosklub szervezésében gyakorlott városi bringások vezetésével csoportban végigbicikliztek egy előre meghatározott útvonalon, a vezetett forgalmi képzés keretében pedig közben oktatást kapsz a hatályos KRESZ-szabályokról és jó gyakorlatokról. A bebiciklizések ingyenesek, az aktuális rendezvényekről a Magyar Kerékpárosklub Facebook-oldalán tudsz informálódni.

Ha a tanulásnak inkább az online formáját szereted, akkor jó szívvel ajánljuk a Kerékpárosklub a bringázás hogyanjáról és a bebiciklizést gyakorlatban megmutató kisfilmjeit.

Lehetőség van továbbá egyéni gyakorlati oktatásra is képzett, hivatásos kerékpároktató segítségével. A Velo Budapest! Kerékpárosiskolánál a teljesen kezdő kerékpárostól a rutinos közlekedőkig mindenki elsajátíthat olyan képességeket, amelyekkel a városi kerékpározás kényelmesebb, biztonságosabb és örömtelibb lesz.

cycle, healthy, sports

fotó: Alexas_Fotos, Pixabay

Tanítsd a gyerekeket bringázni! #

boy riding black and green bike near man riding motorcycle at daytime

fotó: artym, Unsplash

 Az átlagos gyermek szeret biciklizni. Azonban sokkal inkább csak szeretne, mert nagyvárosi környezetben nem sok esélye van arra, hogy biztonságos környezetben bringára ülhessen. Sajnos ez egy öngerjesztő folyamat: ha a gyerekek ahhoz szoknak hozzá, hogy mindenhova autóval viszik őket, akkor egyrészt nem tanulnak meg önállóan közlekedni, másrészt később is az autó lesz számukra az alapértelmezett közlekedési mód.

bicycle, girl, biking

fotó: PublicDomainPictures, Unsplash

 Bár városban élve nem mindig könnyű olyan biztonságos helyet találni, ahol a gyerekek megtanulhatnak biztonságosan kerékpározni, a manapság szép számmal létrejövő KRESZ-parkok segíthetnek ebben. De ha nincs ilyen a környéken, néhány alapszabály betartásával mi magunk is hatékonyan taníthatjuk gyerekeinket a városi bringázásra. Egyre elterjedtebb világszerte az iskolába bringázás is: Bécsben már léteznek olyan iskolák, amelyek utcájából iskolakezdés és – zárás idején kifejezetten kitiltják az autókat a mama-papataxik lég- és zajszennyező hatása miatt. Ne aggódjunk sokat az időjárás miatt: a gyerekek rendkívül alkalmazkodóképesek, az eső-hideg-meleg sokkal kevésbé zavarja őket, mint azt mi gondolnánk, ráadásul az időjárás szélsőségeinek való kitettség az immunrendszerükre is kiváló hatással van.

a boy sitting on a bicycle

fotó: Abdullah Arain, Unsplash

Iskolai keretek között a Bringaakadémia által szervezett oktatásban is részesülhetnek a gyerekek. De ha erre nincs is mód, kiváló játékokat találhatunk itt és itt, amit mi magunk is játszhatunk néhány gyerekekkel, akár az iskola előtti kis betonplaccon is: a legtöbbjükhöz legfeljebb egy krétára, esetleg néhány akadályként használható bármilyen tárgyra és egy csokor lelkes gyerekre van szükség.

Tapasztalatból mondjuk, ezek a játékok mindig hatalmas sikert aratnak!

sunset, child, mother

fotó: rauschenberger, Pixabay

Elektromos roller és teremtésvédelem #

Nem hagyhatjuk ki gyűjteményünkből az egyre elterjedtebb elektromos eszközöket sem. Bár kétség sem fér hozzá, hogy az emberi erővel hajtott közlekedési módok teremtésbarátabbak az elektromos társaiknál, bizonyos esetekben az elektromos kerékpárok, rollerek jó alternatívát jelenthetnek az autókhoz képest.

Fontos azonban, hogy ez csak arra az esetre igaz, ha egyéni autóutat váltanak ki (márpedig a kutatások szerint 80%-ban nem autózás, hanem gyaloglás vagy kerékpározás helyett e-rollerezünk!).

Az OECD közlekedési szervezete, a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) 2020-as elemzése azt találta, hogy a megosztás alapú e-rollerek a közösségi közlekedésnél szennyezőbbek, ráadásul egy plug-in hibridhez vagy elektromos autóhoz képest az első generációs rollerek érdemben nem is környezetbarátabbak.

Lehetőleg tartogassuk tehát az e-rollereket is a máshogy nem megoldható utakra!

just married, vintage, couple

fotó: sippakorn, Pixabay

 KERÉKPÁROS TÉRKÉPEK #

BKK

Kerékpáros térkép és útvonaltervező a magyarokhoz (merretekerjek.hu)

Kerékpáros térképek | Kerékpárosklub.hu (kerekparosklub.hu)

 Ha a bringa nem elég: #

Updated on 2023.11.05.
Mennyire tetszett a tartalom?

Kapcsolódó jó példák:

Megszakítás